
I Europa spelar kulturell rörlighet en viktig roll för att utveckla en gemensam kulturell miljö, främja utbyte av idéer och konstnärligt samarbete samt bevara det gränsöverskridande kulturarvet. En kontinent som präglas av mångfald och flödet av människor, varor och erfarenheter ger europeiska medborgare tillgång till ett brett spektrum av konstnärliga uttryck, vilket stärker den sociala sammanhållningen och den interkulturella interaktionen. Kulturell rörlighet kan ta många former: rörlighet för publik, konstnärer och andra yrkesverksamma vid festivaler, residens och utställningar, samt cirkulation av konstverk och samarbete mellan kulturinstitutioner i olika länder.
Författare: Jaime López, Asociación Arte Sostenible
Den senaste årsboken om kulturell rörlighet, som publicerades 2025 av det internationella nätverket On the Move, som fokuserar på konstnärlig och kulturell rörlighet, visar att Europa fortfarande är centrum för global kulturell rörlighet. Detta har understötts av betydande finansieringsmöjligheter och ett mångsidigt nätverk av arrangörer och kulturarenor som i allt högre grad fokuserar på miljö och hållbar utveckling.
Trots sina sociala och kulturella fördelar har kulturell rörlighet dock en betydande miljöpåverkan. I flera rapporter har den brittiska organisationen Julie’s Bicycle, som specialiserar sig på kulturell hållbarhet, visat att sektorns koldioxidavtryck främst ökar på grund av resor och transport av material och kulturprodukter, särskilt med flyg. Den europeiska miljöbyrån (EEA) varnar för att den aktuella utvecklingen inom transportsektorn avviker avsevärt från det europeiska programmet för grön utveckling, som syftar till att minska utsläppen med 90 procent fram till 2050 i enlighet med målen i Parisavtalet. Det är därför viktigt att påskynda övergången till hållbar mobilitet och anta mer ambitiösa strategier för att anpassa kultursektorn till de europeiska klimatmålen.
Digital kommunikation har öppnat nya möjligheter för kulturell rörlighet och förändrat formerna för interaktion mellan konstnärer, institutioner och publik. Den tekniska utvecklingen har gjort det möjligt att anordna virtuella och hybridarrangemang och onlineutställningar, samt att samarbeta på distans, till exempel genom virtuell övervakning av verk som transporteras mellan institutioner, vilket har minskat behovet av resor.
Inom trafik- och transportsektorn väljer allt fler kulturorganisationer mer ekologiska alternativ, såsom kollektivtrafik, promenader eller cykling, för att minska sitt koldioxidavtryck. I Finland främjar konstcentret HIAP ”slow travel”, och vissa residens, såsom Kone-stiftelsens Saari-residens, ger sina konstnärer möjlighet att prova och anamma resesätt med låga utsläpp som en del av sin verksamhet. IHME Helsinki, en välkänd organisation som beställer samtida konst, har minskat koldioxidavtrycket från sina resor och transporter avsevärt genom riktlinjer och policyer som syftar till att minska miljöpåverkan från sina produktioner.
Elbilar och delade transportmedel har också blivit allt populärare som mer miljövänliga alternativ. I Europa är tåg ett attraktivt sätt att resa, och deras användning har främjats i samband med kulturevenemang och festivaler. Till exempel erbjuder det spanska järnvägsbolaget Renfes initiativ Tren de la Cultura musikfestivalbesökare och artister olika förmåner, såsom förmånlig behandling, utlottningar och rabatter.

En annan viktig strategi för att främja hållbar kulturell rörlighet är reformeringen av traditionella kulturevenemang och aktiviteter. Flera organisationer har antagit decentraliserade och regionala verksamhetsmodeller. I stället för att hålla en festival i en enda stad eller ett enda land har vissa initiativ, såsom teaterfestivalen i Avignon, experimenterat med att hålla festivalen samtidigt på flera platser. Detta tillvägagångssätt, som minskar behovet av långväga resor, minimerar negativa miljöeffekter och samtidigt stödjer möjligheterna för lokal publik att delta.
På samma sätt har vissa museer infört åtgärder för att minska transporten av konstverk genom att främja virtuella utställningar, vilket minskar behovet av att flytta och transportera föremål. Ett bra exempel på detta är det europeiska projektet Relnherit, där tre museer i Österrike, Grekland och Cypern genomförde initiativet ReThinking Exhibitions. Genom att använda återanvändbar modulär design, lokal produktion och digitala element som hologram av konstverk lyckades initiativet minska resekostnaderna och utsläppen och visa att innovativa alternativ har potential att göra utställningar mer hållbara.
Det bör dock noteras att hållbar kulturell rörlighet är en utmaning som inte bara kräver tekniska och logistiska innovationer utan också en genomgripande förändring av hur kulturinstitutioner, offentlig förvaltning och publiken förhåller sig till miljöansvar.
Museer, teatrar, festivaler, gallerier och andra kulturaktörer måste vara pionjärer när det gäller att införa hållbara metoder. De har makten att förändra sina egna metoder, men de kan också påverka den allmänna opinionen genom utställningar, utbildningsprogram och kampanjer, där de använder konst och kultur som verktyg för att öka medvetenheten och inspirera andra att anta hållbara mobilitetsmetoder.
I detta sammanhang är publikens ansvar lika viktigt. Den växande medvetenheten om klimatkrisen ger kulturkonsumenter och publiken möjlighet att aktivt påverka och kräva hållbara metoder från institutionerna. Att delta i evenemang som främjar kollektivtrafik eller stödja miljövänliga kulturinitiativ kan leda till betydande förändringar.
Dessutom måste kulturinstitutioner främja skapandet av hållbara nätverk som underlättar internationellt samarbete och skapa en politisk ram som sätter kulturen i centrum för lösningen på klimatkrisen. Ett anmärkningsvärt exempel är Gallery Climate Coalition (GCC), ett internationellt nätverk som har skapat initiativ för att främja hållbar mobilitet inom turism och transport.
Å andra sidan kräver övergången till hållbar kulturell rörlighet engagemang från kultursektorn samt strukturellt och ekonomiskt stöd från den offentliga förvaltningen. Politiken bör fortsätta att uppmuntra användningen av miljövänliga transportmedel, främja grön infrastruktur såsom gång- och cykelvägar och installera laddningsstationer för elfordon vid kulturarenor.
Europeiska kommissionen har lanserat flera initiativ för att främja en mer ansvarsfull och miljövänlig kulturell rörlighet. Ett viktigt exempel är New European Bauhaus (NEB). Även om dess huvudsakliga fokus ligger på bland annat arkitektur, design och stadsplanering främjar det också initiativ som integrerar hållbar rörlighet som en etisk komponent i design och socialt deltagande, vilket ger en kulturell och kreativ dimension till Europas gröna utvecklingsprogram.
Ett annat viktigt initiativ är LuoTo, en handlingsplan för ekologisk omställning inom kultur- och kreativa sektorerna, som syftar till att påskynda denna omställning genom åtgärder på kommunal nivå genom att tillhandahålla verktyg för att stödja hållbara kulturaktiviteter, till exempel genom att fastställa hållbarhetskriterier för beviljande av mobilitetsbidrag. Denna åtgärd finns redan i programmet Kreativa Europa inom initiativet Culture Moves Europe, som erbjuder ekonomiska incitament till konstnärer och yrkesverksamma som undviker flygresor när de reser.
Sammanfattningsvis kräver den framtida kulturella rörligheten i Europa en genomgripande och omfattande förändring som kombinerar teknisk innovation, betydande kulturella förändringar och ambitiösa politiska åtgärder. Genom att ta itu med klimatutmaningarna på ett omfattande sätt kommer miljöpåverkan att minska och nya möjligheter skapas för en mer hållbar och kulturellt rik framtid. Tack vare sitt inflytande och sin kreativa kraft har kultursektorn en unik möjlighet att leda denna förändring och omdefiniera hur vi producerar och upplever konst och kultur i en värld som står inför oöverträffade miljöutmaningar.
On the Move
https://on-the-move.org/sites/default/files/2025-03/OTM_yearbook2025.pdf
Julie’s Bicycle
https://juliesbicycle.com/resources/
Euroopan ympäristökeskus EEA
https://www.eea.europa.eu/en/topics/in-depth/transport-and-mobility?activeTab=fa515f0c-9ab0-493c-b4cd-58a32dfaae0a&activeAccordion=e896069e-dd4a-4ae3-8c6d-d5d47aceadde
Euroopan vihreän kehityksen ohjelma
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/transport-and-green-deal_es
HIAP
https://www.hiap.fi/ecotravel/
Koneen säätiö
https://koneensaatio.fi/en/saari-residence/
IHME Helsinki
https://ihmehelsinki.fi/en/
Teatterifestivaali Avignon
https://festival-avignon.com/en/venues
Gallery Climate Coalition
https://galleryclimatecoalition.org/shipping/
Uusi eurooppalainen Bauhaus
https://new-european-bauhaus.europa.eu/index_en
LuoTo – Toimintasuunnitelma ekologiselle siirtymälle kulttuuri- ja luovilla aloilla
https://uudenmaanliitto.fi/en/projects/luoto-outlines-for-sustainable-future-in-creative-industry/
Culture Moves Europe
https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/creative-europe-culture-strand/culture-moves-europe
Projektet finansieras av Europeiska unionen – NextGenerationEU.

