Suomalainen muotoilu ja taide maailmanmarkkinoille – Making the Market -seminaari Oodissa 21.10.


Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien syysseminaari keskittyy vuonna 2019 muotoilun ja taiteen mahdollisuuksiin kansainvälisillä markkinoilla. Tapahtuma on Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry:n, Ornamon ja Suomen Benelux-, Saksan- ja Ranskan-instituuttien järjestämä. Seminaarin kolmen paneelin aiheina ovat:

* Designviikkojen merkitys: näyttelyistä design-diplomatiaan
* Ovatko kansainväliset messut välttämättömyys gallerioille ja taiteilijoille?
* Mihin uusia museoita tarvitaan?

Kaksikielinen (suomi-englanti) seminaari järjestetään maanantaina 21.10.2019 klo 14.00–17.00 keskustakirjasto Oodin Kino Regina -auditoriossa.

Suomalaisella taideteollisella taiteella ja muotoilulla on vahva maine, ja tekijämme kiinnostavat kansainvälisiä taiteen ammattilaisia sekä yleisöä. Tuore menestys on laajaa huomiota ja kiitosta herättänyt Suomen Saksan-instituutin tuottama teemamaakokonaisuus Vienna Design Weekillä syyskuussa.

Suomalainen osaaminen perustuu korkeaan laatuun, muotoilijoiden sekä taiteilijoiden korkeatasoiseen koulutukseen ja omaleimaiseen luovuuteen. Nyt vahvistamme suomalaisten kansainvälistymistä ja pääsyä taiteen ja muotoilun maailmanmarkkinoille muotoilujärjestö Ornamon sekä Suomen Benelux-, Saksan- ja Ranskan-instituuttien yhteisessä Making the Market -hankkeessa. Olennaisia kanavia taide- ja muotoilumarkkinoille ovat galleriat, museot ja messut. Yksin taidemessujen arvo vuonna 2018 oli lähes 15 miljardia euroa (The Art Basel and UBS Global Art Market Report 2019).

Making the Market -seminaarissa keskustellaan messujen, gallerioiden ja museoiden merkityksestä suomalaisen taiteen ja muotoilun kansainvälistymisessä. Kansainvälisinä vieraina mukana ovat marokkolaisen Museum of Contemporary African Art Al Maaden (MACAAL) -museon taiteellinen johtaja Meriem Berrada, Vienna Design Weekin kuraattori ja projektipäällikkö Gabriel Roland sekä taide- ja muotoilukonsultti, belgialaisten COLLECTIBLE-messujen perustaja Clélie Debehault. Keskustelemassa ovat myös kotimaiset huippuasiantuntijat: Lokal-gallerian perustaja Katja Hagelstam, muotoilija ja kuraattori Tero Kuitunen, Helsinki Design Weeklyn päätoimittaja Ida Kukkapuro, Designmuseon johtaja Jukka Savolainen ja kuraattori Katarina Siltavuori. Keskustelua moderoivat instituuttijohtajat Laura Hirvi, Johanna Råman ja Kati Laakso.

Making the Market -seminaari on osa Making the Market -hanketta. Se on Ornamon ja Suomen Benelux-, Saksan- ja Ranskan-instituuttien yhteinen hanke, joka edistää suomalaisen taideteollisen taiteen ja muotoilun vientiä Keski-Eurooppaan. Making the Market tuottaa vuosien 2019–2020 aikana uusia näyttely- ja messumahdollisuuksia suomalaisille muotoilijoille ja taiteilijoille, vahvistaa kansainvälisiä verkostoja, lisää galleria- ja kuraattorikontakteja sekä kehittää suomalaisten muotoilijoiden ja taiteilijoiden osaamisen kansainvälistä konseptointia, myyntiä ja vientiä. Hanke raivaa suomalaisille tekijöille pysyvän paikan Keski-Euroopan taide- ja muotoilumarkkinoilla. Hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

Tiedot puhujista ja ohjelmasisällöstä